Windows 7 Boot Manager


Windows 7 – Boot Manager

Bildiğimiz gibi vista öncesi işletim sistemlerinde boot işlemlerinin düzenlenmesi boot.ini adı verilen dosya yardımıyla oluyordu. Eğer dual boot işletim sistemi kullanıyorsak, boot.ini dosyası sayesinde hangi işletim sisteminin default olarak seçileceğini, dual boot ekranının nekadar süre görüntüleneceğini, dual boot işletim sistemlerinin sıralanışını belirleyebiliyorduk. Vista ve sonrasında gelen Windows 7 ile boot.ini dosyasına veda edildi.

İşletim sistemlerinde boot işlemi 8 aşamada gerçekleşir. Windows Vista ve Windows 7 ‘ de de bu sayı 8 dir. Farklılık Vista ve 7’de bootmgr.exe ve winload.exe olmasıdır. Bu yapıdaki düzenlemelerin yeni bir tool olan bcdedit.exe ile yapılmasıdır.

Bootmgr.exe dosyası bilgisayarda bulunan boot configuration database’ine( BCD) bağlanarak kullanıcının seçmesi için dual boot ekranını görüntüler. BCD işletim sistemini başlatacak olan bilgileri tutar. Default olarak gelen ayarları bootmgr.exe yürütür.

Eğer dual boot yapılandırmamızda çeşitli ayarlar yapmak istersek bcdedit.exe (Boot Configuration Database Editor) toolunu kullanmamız gerekir. Bu tool komut satırı üzerinden çalışır ve boot configuration database’imizi düzenlememizi sağlar. Bcdedit.exe gerektiği koşullarda script desteğide sunmaktadır.

Şimdi çeşitli bcdedit işlemleri ile boot configuration database’ini düzenleyelim.

Öncelikle komut satırını yönetici olarak açıyoruz. Aksi takdirde bsdedit.exe çalışmayacaktır.

Bcdedit.exe komutu ile bilgisayarımızda bulunan işletim sistemlerini ve bunlara atanmış olan id’leri görüntüleyebiliyoruz. Görüldüğü gibi bilgisayarımda Windows Vista ve Windows 7 olmak üzere iki tane işletim sistemi bulunuyor. Bu tabloda bulunan işletim sistemlerini, şuanda hangisi üzerinde olduğumuzu, default işletim sisteminin hangisi olduğunu, time out süresini ve çeşitli parametreleri görüntüleyebiliyoruz.

Bcdedit.exe /default {ID} komutu ile default işletim sistemini belirleyebiliyoruz. Komutta {ID} ile belirtilen yere default olmasını istediğimiz işletim sisteminin ID’sini yazıyoruz. Default olarak belirlenen işletim sistemi dual boot ekranında timeout süresi dolana dek herhangi bir seçim yapılmadığında açılacak olan işletim sistemidir.

Bcdedit.exe /bootsequence {ID}

Bu komut ile dual boot ekranındaki önyükleme sırası belirlenir

 

Bcdedit.exe /timeout {saniye}

Girdiğimiz bu komut ile dual boot seçeceğimiz ekranın nekadar süre bekleyeceğini ayarlıyoruz. Bu komut “0” seçildiği takdirde default olan işletim sistemi direkt açılacaktır.

Bcdedit.exe /set description “açıklama”

Bu komut ile dual boot ekranında görüntülenecek olan listedeki işletim sistemlerinin adını istediğimiz şekilde belirleyebiliyoruz.

Görüldüğü gibi işletim sisteminin ismi değişmiş durumda.

24 Haziran 2011 tarihinde windows 7 içinde yayınlandı ve , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. 1 Yorum.

  1. Guzel çalışma tebrik ederim

Bir Cevap Yazın

